Archive for Uncategorized

kau rasa kau nak makan tak?



yang ini kau perlu kesah. aku rasa

Inilah kos biaya mimimum untuk makan tengah hari yang harus dikeluarkan oleh seorang rakyat Zimbabwe yang merupakan penduduk termiskin di dunia.

Ya, wang pecahan 500 juta dollar Zimbabwe yang baru saja dicetak pada Mei 2008 ini hanya bernilai sekitar 2 dollar amerika atau hanya cukup untuk sekali makan saja.


Zimbabwe ketika ini pemegang rekod inflasi terbesar di dunia iaitu 2,200,000 % (2.2 juta persen!), parahnya, harga-harga melambung begitu cepat dengan hanya dalam beberapa minit sahaja, jadi tak heran jika peniaga2 di zimbabwe begitu sibuk mengganti label harga barangan mereka hampir setiap minit!
Pada tanggal 20 Julai 2008 ini bank Zimbabwe juga telah mengeluarkan pecahan wang sebesar 100 Juta Dollar! yang merupakan rekod pecahan wang dengan nominal terbesar di dunia….!!!
Zimbabwe memang memegang banyak rekod dunia, tapi sayang semua rekod itu tidak ada yang membanggakan. 😦

sehari dalam kehidupan mayarakat disana

harga2 barang di pasar zimbabwe,

Barangan keperluan harian


Harga bagi sayur-sayuran


Harga untuk membeli seekor Ayam Hidup…
Wang yg diperlukan untuk makan sekeluarga di kedai makan….

dan sebotol bir


setiap bulan bila terima gaji…kena sewa teksi atau lori le gamaknya….



‘pengemis’ yg boleh dianggap ‘kaya’ sbb dapat juta2 setiap hari…hihihi. …



kalau anak org kaya jgn cakap laa….


kalau susah nak bawak duit banyak2 tukarkan ke USD…dapat sekeping je…



kilang buat wallet ngan handbag tepaksa tutup bisness sbb org x guna lagi dah….

aku buat lagi.

benda yang paling aku benci nak buat. aku buat lagi.
tapi aku terpaksa buat benda yang aku tak suka nak buat. tapi nak buat mcamane kan
sebab aku dah buat benda yang aku tak suka nak buat.

ok ok. stop it. aku tak paham.

hakikat nya. aku tak suka na ponteng sekolah. tapi nak buat mcamane,
aku da buat da pon benda tu. sebab nya, bila esok aku pegi skola, mata aku terkebil kebil mcm nizam ex- pengerusi krs tu sebab tak paham apa yang cikgu ajar.

padan ngan muka kau mun. tu la. sapa suruh ta pergi sekolah lagi.

aku da kata dah, aku nak pegi. tapi aku da buat mcm tu. nak buat mcamane.
kau tak paham ke?

ha. ye la. aku tak paham.

ok ok. aku tahu aku mengarut. pulaukan saja aku.

sifat manusia sekarang

PLEASE HELP THEM

This is me…. Baby Seal..
L o v e b e a t s
Norway and Canada have a new kind of tourism. Killing baby seals!!!! They call it ‘hunting’ and it’s a sport
L o v e b e a t s
You want to call thissport??
L o v e b e a t s
Is he a sportsman???

L o v e b e a t s L o v e b e a t s L o v e b e a t s
You’re our only hope !!!

L o v e b e a t s
Please let it stop. This barbarism shouldn’t be possible in our society

L o v e b e a t s
Don’t turn your back on us, we are so defenseless, we have no guns, please help us..!!!

L o v e b e a t s
I know these images seem painful for you, but we feel the pain…!! We are being slaughtered by ruthless people and it’s going on RIGHT NOW….!!!

L o v e b e a t s
What gives him the right to kill us. Who is he to decide about life and death

L o v e b e a t s
What kind of sport is this…?? I didn’t harm anyone..!! I was just swimming around doing nothing, now I’m dead…!!

L o v e b e a t s
Please help me and my friends…!!!

L o v e b e a t s
You can’t just ignore these images..?? Keep silent and doing nothing makes you guilty…!!

L o v e b e a t s
Please help us…!!

L o v e b e a t s L o v e b e a t s
Please don’t leave us alone…..!!

L o v e b e a t s
L o v e b e a t s
STOP THE KILLING OF SEALS
You can make a statement by
forwarding this mail
to as many people as you can.
Bring these murderers to the attention
of world leaders..
Thank you… !!!!!

THIS IS THEIR HOME TOO…

kau mahu jadi begini pada kau? keluarga kau?

Israeli soldiers passing out candy to the kids





Making sure they get to school.


Helping Ladies across the street..




Providing childcare.




Allowing them a place to rest (permanently)





Access to Healthcare.



Construction projects (demolition)





Respecting American and British pacifist resisters (such as American Rachel Corrie)






And others.

And if you are not satisfied, now, with the truth the following pictures are war crimes as defined by the UN, The Hague and the Geneva Convention.

Using images of your enemy dead or alive (violation)



Human shields (violation)



Live Burial Torture (violation)



And as a last res ort, Execution (violation)



These IDF soldiers have faces… I can clearly see them…Cant you? Why are they not being prosecuted? Because it is systematic process that is driven by the government designed to force the people of Palestine into exile so Israel can claim all the land and resources.


PLEASE PASS IT ON TO ALL HUMAN BEINGS WHO HAVE A HEART ….
LET THE WORLD SEE THAT WHICH THE WORLD MEDIA DOES NOT SHOW..


kau masih mahu makan jeli?








klik pada gambar untuk image yang sebesar lori pasir

puas hati kau?

sambungan

50 tahun=
18250 hari=
458000 jam
12 jam siang hari
12 jam malam hari
24 jam satu hari satu malam


Gambaran kasarnya:

Mari kita muhasabah bersama…… ….!

Waktu kita tidur ± 8 jam/hari ;

Dalam 50 tahun waktu yang habis dipakai tidur 18250 hari x 8 jam= 146000 jam= 16 tahun 7 bulan; dibulatkan jadi 17 tahun

Logiknya: Alangkah sayangnya waktu 17 tahun habis di gunakan untuk tidur, padahal kita akan tertidur dari dunia untuk selamanya… ….


Waktu aktiviti kita di siang hari ± 12 jam

Dalam 50 tahun waktu yang habis dipakai untuk aktiviti:
18250 hari x 12 jam= 219000 jam = 25 tahun

Aktiviti disiang hari: Ada yang bekerja, atau bercinta, ada yang belajar atau mengajar, ada yang sekolah atau kuliah,

ada yang makan sambil jalan-jalan, dan banyak lagi.


Waktu rehat ± 4 jam

Dalam 50 tahun waktu yang dipakai untuk rehat 18250 hari x 4 jam= 73000 jam = 8 tahun
Rehat: menonton tv, atau mungkin dihabiskan termenung di buai khayalan….. ..
17 tahun + 25 tahun + 8 tahun = 50 tahun

Lalu Bila Nak Beri bad ah???

Padahal Allah ada berfirman yang bermaksud; ‘Tidak KUciptakan jin dan manusia melainkan untuk beri bad ah kepadaKU’.

Maut datang menjemput tak pernah bersahut,

Malaikat datang menuntut untuk merenggut,

Manusia tak kuasa untuk berkata-kata,

Allah Maha Kuasa atas syurga dan Neraka,

Terimalah habuanmu seadanya..

Memang benar!!! Menuntut ilmu itu i bad ah, kalau niatnya untuk i bad ah, tetapi kebanyakannya belajar agar mudah mencari pekerjaan..

Sekiranya belajar itu tidak membantu menambah pendapatan kita, kita tidak akan belajar…
Memang benar!!! Bekerja cari nafkah itu i bad ah, tapi bekerja yang bagaimana?
Ramai orang bekerja untuk hidup bermewah-mewahan dan amat kurang sedekahnya.
‘ Jarang ada yang menolak untuk dipuji dan dipuja tatkala berjaya ‘


Lalu Bila Nak Beri bad ah???

Oh! mungkin solat 5 waktu itu dianggap sudah mencukupi… !

Karena kita fikir; solat wajib besar pahalanya, solat amalan pertama yang dihisab, solat jalan untuk membuka pintu syurga…

Benarkah solat kita itu mencukupi dan diterima !!?


Berapa banyak solat kita dalam 50 tahun???

1 solat = ± 10 minit ….. 5x solat = ± 1 jam

Dalam waktu 50 tahun waktu yang terpakai utk solat = 18250 hari x I jam =18250 jam= 2 tahun


Kesimpulan: Waktu yang kita manfaatkan dalam 50 tahun di dunia cuma 2 tahun untuk solat ( ini kalau yg solat 10minit!
Kalau solat macam ayam patuk tanah..amacam? ) 2 tahun dari 50 tahun kesempatan kita….
itupun belum tentu solat kita bermakna berpahala dan di terima.
Dan sekiranya pahala solat kita selama 2 tahun tidak sebanding dengan perbuatan dosa-dosa kita selama 50 tahun;

dalam percakapan kita yang selalu dusta, baik yang sengaja ataupun tidak, dalam pertuturan kita yang sering mengguris

orangtua kita, dalam harta kekayaan kita yang selalu kedekut terhadap orang faqir, dalam setiap perbuatan kita yang

selalu bergelumang dosa…

Logiknya:
Bukan satu yang mustahil kita umat akhir zaman akan berhamburan di neraka untuk mendapatkan balasan kelalaian… ………
Terlalu banyak masa yang terbuang percuma selama manusia hidup di dunia dan semuanya itu akan menjadi bencana….. …….


Penyelesaian:

Tiada kata terlambat walaupun waktu berlalu cepat, isilah ia dengan sesuatu yang bermanfaat!! !!!!!

Ingatlah negeri kita…Akhirat

TAMAT

‘Bukan suatu paksaan untuk di sebarluaskan’
‘Saling mengingatkan sesama bukanlah hal binasa”

Bila Allah cepat makbulkan Doamu, Maka DIA Menyayangimu, Bila DIA Lambat Makbulkan doamu, Maka DIA Ingin Mengujimu, Bila DIA Tidak Makbulkan Doamu, Maka Dia Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untukmu. Oleh itu, Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH Dalam Apa Jua Keadaan Pun… Kerana Kasih sayang ALLAH Itu Mendahului KemurkaanNya…

Hantarlah pesanan ini kepada orang yang anda tidak akan lupa. Ini adalah pesanan pendek untuk menyatakan yang anda sentiasa mengingatinya. Ambillah sedikit masa dan anda sudah pasti memberi keceriaan kepada seseorang atau mungkin mengubah hidup mereka. InsyaAllah. Salam…..

manusia selalu lupa

1hari=24jam
Satu TAHUN ?
12 Bulan
52 Minggu

365 Hari
8760 Jam

525600 Minit
31536000 Detik

Distribusi normal manusia meninggal dunia (tahun)
70th
60th – 70th

(65th)

Kebanyakan manusia meninggal dunia antara usia 60 thn-70thn (majoriti)
Puratanya manusia meninggal ± 65 th

‘Baligh: Start untuk seseorang di perhitungkan amal baik atau buruknya selama hidup di dunia’

Laki-laki Baligh ± 15 tahun
Wanita Baligh ± 12 tahun

Usia Yang ada untuk kita beri bad ah kepada-Nya, puratanya:
Mati – Baligh = Baki Usia, :~ 65 – 15 = 50 tahun

50 tahun digunakan untuk apa?

bersamsung..

di mana boleh cari ramai melayu?

Di mana boleh cari ramai Melayu
Pastinya di Kelantan dan Terengganu
Dan juga di pasar malam dan pasar minggu
Di Akademi Fantasia dan Pesta Lagu
Di Jom Heboh orang Melayu berpusu-pusu
Di Sungai Buloh, pusat pemuilihan, dulu di Pudu
Dan di jalan, lumba haram, rempit tak berlampu
Dan di selekoh duit rasuah depa pun sapu
Di pusat serenti akibat ketagih dadah dan chandu
Di malam kemerdekaan dan malam tahun baru
Terkinja-kinja best giler menari macam hantu
Apa hobi orang Melayu
Terkenal dengan budaya malas dan lesu
Berlepak buang masa tak jemu-jemu
Atau baca majalah Mastika, Metro pasal cerita hantu
Tengok telenovela dari Filipina dan Peru
Berpusu-pusu pergi tengok pameran hantu
Sambil makan junk food, kuaci dan muruku
Sibuk bercerita tentang Datuk K dapat bini baru
Apa pakaian Siti nak pakai itu yang nak tahu
Mana tak gendut berpenyakit selalu
Kalau nak berlagak melayu masih nombor satu
Asal bergaya sanggup makan nasi dan toyu
Boleh tak jumpa mereka di kedai buku
Atau di perpustakaan dan majlis ilmu
Atau ambil kelas kemahiran di hujung minggu
Ada tapi kurang sangat mereka di situ
Kenapa melayu jadi begitu
Nak salahkan siapa ibubapa atau guru
Pemimpin negara atau raja dulu-dulu
Ayat lazim di mulut ialah Melayu malas selalu
Nak harap Kerajaan saja membantu
Terutama sekali kontraktor kelas satu
Tak habis-habis gaduh nak jatuh siapa dulu
pasal jambatan senget atau siapa dia penghulu
Dan suka sangat dengan budaya ampu mengampu
Sampai bila kita nak tunggu
Bangsa Melayu jadi bangsa yang maju
BOleh! dengan beberapa syarat tertentu
Pertama dengan banyak menguasai ilmu
Kata nabi ikutlah Quran dan sunnah ku
AlQuran yang diturunkan 1400 tahun dahulu
tapi apa yang kita tahu, cuma baca bila nak halau hant
u

hanya gambar

« Previous entries